Techniek
Home » Techniek » Data

Data

Algemeen

De kwaliteit van elke Brompton overstijgt de normen eisen zoals bepaald in o.a. de Britse standaard BS6102, de Europese standaard EN14764, de Duitse standaard DIN 79100, en de overige relevante regels in de BeNelux-landen.

Bandenspanning

De bandenspanning is belangrijk, zowel voor het comfort als voor de veiligheid. Let op de volgende tips voor een veilige en comfortabele rit.

    • Een juiste bandenspanning is van groot belang; 't Rijden met te zachte banden (rijden met onderspanning) verhoogt niet alleen de rolweerstand (en dit maakt het rijden minder aangenaam), maar heeft tevens een merkbaar negatief effect op het stuurkarakter. Bovendien slijten de banden sneller en neemt de kans op karkasbreuk, met name op de wangen sterk toe. Een dergelijke karkasbreuk kondigt zich veelal ruim van te voren aan, doordat er dan een duidelijk kruisvormig 'slijtagepatroon' op de wangen zichtbaar wordt; Soms zijn de banden dan nog te redden door ze alsnog goed op te pompen, meestal echter is het in zo'n geval (bijna) 'einde-oefening'. Houdt uw banden dus op de juiste spanning, flink hard dus.

    • De optimale bandenspanning hangt af van het gewicht en voorkeur van de berijder (en diens bagage).
    De optimale spanning wordt bereikt als de banden net niet meer (zichtbaar) vervormen onder de statische belasting van berijder (en diens bagage).
    Iets harder oppompen verlaagt de rolweerstand vaak nog een beetje en zorgt dat de fiets net iets gemakkelijker en/of sneller rijdt.
    Op slechte wegen kan soms een iets hoger rijcomfort worden bereikt door de druk eerder iets aan de lage kant te houden; Maar pas op, rijden met 'onderspanning' heeft een sterk negatief effect op zowel de levensduur van banden als het stuurkarakter van de fiets.

    Ventielen

    • Standaard zijn Bromptons uitgerust met Schrader ventielen (autoventiel) wat licht en efficiënt oppompen garandeert.
    Daarnaast zijn banden met Schrader ventielen bij de meeste benzinestations uw banden op te pompen.

    • Alternatief kan elke dealer de fiets (tegen een kleine meerprijs) voorzien van binnenbanden met andere ventielen. Maar let op; Indien een z.g. 'Hollands'-ventiel gewenst is, wijzen we er op, dat de meeste uitvoeringen daarvan niet bestand zijn tegen de benodigde (relatief hoge) bandenspanning op Bromptons.
    Gunstige uitzondering op die regel zijn de z.g. DV-uitvoeringen van Schwalbe, de daarin gebruikte ventielinzetten ('binnenventiel') maken het bovendien mogelijk de bandenspanning (tijdens het pompen) te meten.
    't Mooie is verder dat deze ventielinzetten ook in veel andere merken binnenbanden met een Woods/Dunlop aansluiting passen.

    • Verder is ook het traditionele slangtjes-ventiel uitstekend drukbestendig maar het pompt erg zwaar.

    • Z.g. Blitz en Alligator ventielinzetten zijn hopeloos, na enige tijd zult u merken dat de banden (steeds) sneller zacht worden.

    • Z.g. Franse ventielen (Presta/Sclaverand) zijn niet zondermeer geschikt voor Bromptons wegens het te grote ventielgat in de velg, daardoor is de kans dat dergelijke ventielen afscheuren vrij groot.

    Pompen

    • Het Brompton framepompje, dat als standaard accessoire (met uitzondering van E-versies) wordt meegeleverd op fietsen v.v. een volledig stalen frame, is voornamelijk bedoeld voor het onderweg kunnen op- of bij-pompem van uw banden, bijvoorbeeld bij pech onderweg.
    Op stalen achterframes zitten speciale bevestigingspunten voor de montage van dit framepompje;
    Wordt het pompje pomp (opnieuw) geplaatst, dient er op gelet te worden dat de (rode) afdichtingsmanchet de veer van de pomp niet belemmerd haar werk te doen in het klemvast zetten ervan tussen de pomphouders op het achterframe.

    • Uiteraard is een goede voetpomp (v.v. manometer/drukmeter), of lange handpomp, een stuk comfortabeler in het gebruik dan een klein framepompje. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een compressor, maar pas op dat u de banden niet, letterlijk, opblaast.

    N.B. Het oppompen van banden bij benzinestations is vaak lastiger dan gedacht; Meestal is het niet mogelijk een bandenspanning van meer dan 4 Bar te bereiken, terwijl de gemiddelde Brompton (achterband) al gauw ruim 5,5 Bar nodig heeft, ook bij niet al te zware berijders.
    Ook dient te worden opgepast met compressoren voor het oppompen van vrachtwagenbanden, deze zijn vaak prima in staat de juiste spanning, en meer, te bereiken, maar het gaat wel erg snel, waardoor soms de ventielen oververhit kunnen raken (en het rubber doen smelten).

Minimaal aanbevolen bandenspanningen:

Brompton FT42 banden (green-label, Kevlar)

Voor: 5.17 tot 6.21 Bar
Achter: 5.86 tot 6.89 Bar
(gegarandeerde maximale spanning 6,8 Bar)


Schwalbe Marathon 37-349 (Kevlar®-Guard lekbescherming):

Voor: 4.17 tot 5.17 Bar
Achter: 5.17 tot 5.86 Bar
(gegarandeerde maximale spanning 6 Bar)


Schwalbe Marathon 35-349 (GreenGuard lekbescherming):

Voor: 4.17 tot 5.17 bar, 5,86 Bar max.
Achter: 5.17 tot 5.86 bar, 5.86 Bar max.
(gegarandeerde maximale spanning 7,5 Bar)


Schwalbe Kojak 32-349 (Raceguard lekbescherming vouwbaar met reflectie):

Voor: 6.21 tot 7.24 Bar
Achter: 6.89 tot 7.93 Bar
(gegarandeerde maximale spanning 8 Bar)


Raleigh Record (gebruikt op de oude C Type) (*)

Voor: 3.5 to 5 Bar
Achter: 4 to 4.5 Bar
(gegarandeerde maximale spanning 3,8 Bar)


NB. Gegarandeerde Maximum Bandenspanning:

De door de bandenfabrikant gegarandeerde maximale spanning is de waarde die waarborgt dat de band deze spanning langdurig en zonder problemen kan weerstaan, dit onder voorbehoud en rekening houdend met de normale kwaliteitsvariaties in productie, en juiste belasting (±70kg) en montage van de band.
Dit zegt dus niets over de juiste gebruiksspanning voor met name zwaardere berijders (≤90kg) waarbij de wiellast gemiddeld ruim boven de 70kg kan belopen. Dergelijke zwaardere berijders doen er goed aan hun bandenspanning juist te kiezen ook als deze hoger mocht zijn dan deze z.g. garantiewaarde;
Wel zij daarbij opgemerkt dat noch Brompton noch de bandenfabrikant het gebruik van een dergelijke hogere spanning kan garanderen (wegens variaties in productie zal er af en toe een band zijn die een hoger dan gegarandeerde spanning niet aankan).

Tip: Een, voor een betreffende last, te zachte band, gaat meestel eerder stuk dan een band op juiste spanning ook als is dit (ruim) boven de aangegeven gegarandeerde waarde.


(*) de productie van het C-Type is in 2006 gestaakt. Ook worden op geen enkel model meer Raleigh Record banden gemonteerd.

Versnellingssystemen en verzetten

Brompton gebruikt verschillende versnellingsystemen, afzonderlijk en in combinatie met elkaar.

    • Bij een gebruikt derailleursysteem zit er een schakellaar links op het stuur...,

    • bij gebruik van een naafversnellingssysteem zit er een schakelaar rechts op het stuur.

    • Fietsen met een vast verzet (1 'vaste' versnelling) hebben uiteraard geen versnellings-schakelaars op het stuur.

    • Op fietsen met 6 versnellingen worden derailleur- en naaf-versnellingssysteem gecombineerd en zitten er dus twee schakelaars (links en rechts) op het stuur.

    • Op ieder Brompton versnellingssysteem geldt, dat om te kunnen schakelen tijdens het rijden lichtjes (zonder te veel druk op de pedalen) doorgetrapt dient te worden; Dit garandeert de dat het schakelen van de ene naar de ander versnelling efficiënt, probleemloos en snel verloopt.

    • Derailleur, naafversnelling en schakelaars dien af en toe worden bijgeregeld; Als het schakelen van de versnellingen niet vlot en probleemloos verloopt verwijzen wij graag naar de technische sectie van deze website.

    • Ingeval van twijfel kan altijd een beroep worden gedaan op de erkende Brompton-dealer en in principe elke vakkundige fietsenmaker het versnellingsapparaat opnieuw afstellen/afregelen om zodoende onnodige schade aan de versnellingen te voorkomen.

Versnellingen Verzet (metric) Bereik Optioneel hoger verzet Optioneel lager verzet
1-speed 5.93m n/a nee -7% & -18%
2-speed 4.45m - 5.93m 133% nee -7% & -18%
3-speed 3.79m - 6.76m 178% +8% -12% & -18%
6-speed (BWR) 2.63m – 7.94m 302% +8% -12%

Wielbasis

Elke Brompton heeft een comfortabele (voor sportieve fietsen) relatief lange wielbasis van ±1050mm; pre-2003 modellen hadden een iets kortere wielbasis van ±1020mm.
De wielbasis varieert lichtjes als gevolg van de mate van strekking bij belasting van de verende schokbreker tussen hoofd- en achterframe.

Vouwmaat en pakvolume

565-585mm hoog x 545-565mm lang x 270mm breed
Het pakvolume van de opgevouwen fiets is gemiddeld ongeveer 89 liter (minimaal 83 liter).

De gegeven vouwmaten zijn gebaseerd op een fiets met vouwpedaal en een standaard zadelpen en zadel; Zoals aangegeven kunnen de maten enigszins variëren marginaal dit is m.n. afhankelijk van de persoonlijke afstelling van de fiets.

• Bij gebruik van een telescopische zadelpen kan neemt de minimale vouwmaat met ±20mm toe (tot 585mm),

    echter de minimale vouwhoogte kan bij gebruik van een telescopische zadel ook juist verder worden gereduceerd door zadel met secundaire pen uit te nemen, en los in/bij het gevouwen pakket te voegen;
• Bij gebruik van de 6 cm verlengde zadelpen neemt de opgevouwen de hoogte met c.a. 6 cm toe (625-645mm),
    hierdoor past e.e.a. vaak net niet meer in de bagageruimte tussen de banken van veel treinen;,
    ook wie de extra extra (2x) hoogte niet echt nodig heeft is het veelal beter af de telescopische zadelpen te verkiezen, omdat de opgevouwen fiets er in principe niet of nauwelijks hoger door wordt terwijl tegelijkertijd de hoogteverstelling voor de berijder duidelijk ruimer is dan bij de andere zadelpen-varianten;
• Onderin de zadelpen kan een zogenaamde 'Rolrem' worden gemonteerd, hierdoor neemt de minimale vouwhoogte met c.a. 19mm toe,
    de Rolrem wordt standaard gemonteerd/meegeleverd bij fietsen voorzien van z.g. Eazy-wheels.

De ketting

De ketting verdient speciale aandacht bij het (dagelijks) onderhoud. Voor de goede werking dien hij niet alleen goed gemeerd maar ook schoon gehouden te worden. Advies, wrijf de ketting steeds regelmatig droog en schoon alvorens hem te smeren.

Tip Breng kettingolie op de bewegende ketting aan terwijl de trapper rustig achterwaarts worden gedraaid. Zorg ervoor dat de olie gelijkmatig wordt aangebracht op rollen en schalmen; Verwijder overtollige olie met een vette (niet harende) lap.

Zadelhoogte en zadelstand

De hoogte en stand van het zadel is een belangrijke instelling voor comfortabel en efficiënt kunnen fietsen; Haal het beste uit de fiets door deze afstelling steeds met zorg te doen.
Hoewel hoogte en stand zeer persoonlijke keuzes zijn en ook niet elk zadel in gelijke mate geschikt is voor iedereen, zijn er toch een aantal zaken die als regel of vuistregel, voor iedereen van gelijk belang zijn.

Ingeval van twijfel over de juiste afstelling kan het dus geen kwaad de Brompton-dealer of een deskundige te raadplegen om de zadelstand te optimaliseren.

Optimale zadelhoogte (verticale verstelling)

Om de juiste zadelhoogte te vinden, meet u best uw binnenbeenlengte, aan de hand daarvan wordt de juiste zadelhoogte berekend door de gevonden waarde te vermenigvuldigen met 1,09 (109%) (tel daarbij nog eventueel de dikte van de schoenzolen op).
Normaal gesproken is het de bedoeling, dat het been net niet volledig tot strekking komt, als met de bal van uw voet op het pedaal geplaatst wordt gereden; de knie blijft dan altijd lichtjes gebogen op het laagste punt van de trapbeweging, terwijl ook de hiel licht geheven is t.o.v. de horizon.

Vuistregel voor wie niet van meten houdt Neem plaats op het zadel en zet de een hiel op de trapper (in de onderste stand van crank en pedaal/trapper), in het verlengde van de zadelpen. Als het been niet volledig uitgestrekt is, moet uw zadelhoogte worden vergroot; m.a.w. als uw been gebogen is bij de knie staat het zadel te laag.

Kabels

Ook goed onderhouden kabels gaan niet oneindig lang mee, en om het risico op defecten te verlagen, kabels moeten dus eens in de zoveel tijd worden vervangen; wij raden aan dit doen met een min of meer vast interval van circa eens in de 6.000 km of minder.
Vooral bij remkabels is afstelling, slijtage (en gebrek aan smering) snel voelbaar. Vaak is correcte afstelling het enige dat nodig is om alle systemen optimaal te laten verlopen.
Slecht afgestelde of versleten versnellingskabels kunnen ook het versnellingssysteem, met name, de naafversnelling beschadigen.

Nieuwe externe kabels moeten steeds exact even lang zijn als de originele in verband met het vouwen; het is daarom aan te raden steeds Brompton-specifieke kabels te gebruiken en deze door geautoriseerde Brompton-dealer te laten monteren.
Kabels van verkeerde lengte of kabels die verkeerd gemonteerd zijn, kunnen de veiligheid en prestatie van de fiets ernstig beïnvloeden.

Naafversnelling afstellen

Zodra de initiële rek van de versnellingskabels met afstelling is verholpen,heeft en naafversnelling zelden onderhoud nodig. Echter, zodra e.e.a. bij het trappen doorslipt, hapert of andere rare effecten worden bemerkt, moet het systeem worden nagesteld. Wacht hier niet te lang mee om permanente schade te vermijden.
Meestal zal het probleem worden veroorzaakt door het verlopen van de juiste afstelling of rek in de kabel, maar het kan ook worden veroorzaakt door een slechte/ droge kabelloop of schade aan het kleine indicator-kettinkje dat in de achteras verdwijnt.

Wanneer u het probleem zelf niet snel op kan lossen, vermijdt dan fietsen in de versnelling met de meeste problemen en laat uw Brompton zo snel als mogelijk nakijken door een de dealer (of een andere werkelijk vakkundige fietsenmaker).

Gedetailleerde gegevens

In deze sectie kunt u zelf een kijkje nemen in de schema's (in het Engels) voor verschillende delen van onze fietsen. De inhoud is, noodzakelijkerwijs, tamelijk gedetailleerd en de ingewikkelde tekst (in het bijzonder onze productcodes) is niet ontwikkeld met het grote publiek in gedachten.

Echter een groot aantal gebruikers willen hun Bromptons zelf onderhouden en repareren; Hoewel wij altijd de diensten van onze erkende dealers voor alle, behalve het meest elementaire onderhoud aanraden, zou het onredelijk zijn om te verwachten dat technisch handige eigenaren niet zelf hun onderhoud uit willen voeren.

De schematische weergave moet iedereen in staat stellen een naafversnelling na reiniging hermonteren en af te stellen, of een Brompton verlichtingssysteem te (her)monteren, e.d..

In principe kunnen vrijwel alle reserveonderdelen en accessoires kunnen los worden besteld via een Bromptondealer, dus ook als u ervoor kiest de meeste onderdelen zelf te willen monteren;
Dealers beschikken in principe over de volledige onderdelenlijst en kunnen ervoor zorgen dat steeds het juiste onderdeel wordt geleverd/gemonteerd voor elke reparatie danwel gewenste aanpassing of upgrade.

Voor frameherstellingen bent u echter aangewezen op de dealer, deze delen worden niet los verstrekt en bij vervanging (ongeacht of het garantie betreft of een reden anderszins), wordt altijd het oude framedeel ingenomen.

Download alle schema’s in 1 enkel pdf bestand
Naafversnellingen en kettingspanner
Tandwieltjes op het achterwielnaaf
Naafversnelling: kabelbevestiging en afstelling
Achterdrager
Derailleurversteller en kabels
Dynamoverlichting
Batterijverlichting
Spatborden en spatbordstangen
Scharnier tussen hoofd- en achterframe: Achterscharnier
Parkeerwieltjes, Eazywheels en Schokbreker
Stuurvanger
Onderste vouwstop: Stopplaat of (verouderd) Stopexentriek
Scharnierklemmen voor frame en stuurkolom
Telescopische zadelpen
Achterframeblokkage
Versnellingsnaaf afstelling
Lichtgewicht voornaaf